keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

tekniikka

Kone on Daldiesel 18-22, 33 litrainen ahdettu ja välijäähdyttimellä varustettu 4-tahtinen oikea laivakone. Daldiesel, tai Daldizel on Habarovskin dieseltehtaan tuote, itävenäjältä. Tehoja löytyy muistaakseni 220 hp. Kierroslukualue 400-800, suunnilleen.
Paineilmakäynnisteinen, joka sylinterille on oma paineilman syöttö. Käynnistyspaine n. 30 Bar.
Koneen tyyppi 18-22 tulee sylinterin halkaisijasta ja iskun pituudesta senttimetreinä. Koneita on käytetty myös vetureissa. Heh, koneen paino kytkimineen jotain 5000 kg.  Koneen normaali käyttölämpötila on alle 60 astetta.

Apukone on Perkins diesel 4.236, 4 pyttyinen ja 236 kuutiotuumaa, elikkä jotain 4 litraa. Apukoneen perässä on 40 kWh:n "pikku" laturi, jolla tuotetaan ihan reilusti 3~ 400/240 V laivasähköä.

Lisäksi on Onan-merkkinen pienempi dieselaggregaatti, joka on remontin alla, suuttimet puuttuu.

Merikytkin on myös Daldieselin tekosia.
Konehuoneessa on kivasti tilaa, saa kävellä selkä suorana.  Kuvassa ei näy öljykattila, jolla laiva lämpenee. Polttoainetankin on suunilleen 10.000 litraa. Asbestia laivasta löyty ainoastaan apukoneen pakoputken eristeestä, näkyy kuvassa, tuossa katossa toi paksu pötkylä. Besti näyttää ehjältä, olkoonpa siinä. Maalia päälle korkeintaan, niin ei ala pölisemään.
 Alla koneen mittaristo. Ahtopaine, öljynpaine monesta eri kohtaa kiertoprosessia, lämpömittarit, jne. Täytyy sanoa, että kyllä neuvostoliittolaiset on ihan ajatellut moottoritekniikkaa. Kuvassa ei näy erillinen monivalintakytkimellä olevan termopareilla toimiva lämpömittari, jolla saa jokaisen sylinterin pakolämmön erikseen, ja ahtimen sekä välijäähyn ennen ja jälkeen -lämpötilat. Koneen päällä on puhallushanat, ja mittareiden alla näkyy ruiskutuspumppu.
Tässä linkissä koneen käymisestä videota
 Akut.. Tai siis paineilmapullot. Hieman jännitti, kun noihin pitää laittaa 30 Bar painetta. ovat kuitenkin vuodelta -75. Mutta on se Neukkukin pelännyt noita, koska on valmistanut ihan ylivahvasta raudasta. Jos toi halkee, niin saattaa olla henki pois. Ainakin konehuoneessa olevilla henkilöillä. Pahimmillaan koko paatti saattaa revetä, jos ovet on suljettu. Sen nimittäin tajuaa, kun 4 kWh:n tehoinen korkeapainekompura lykkää 15 minuuttia painetta yhteen pulloon, ilman että mistään pihisee.. Tossa oikeassa laidassa näkyy pieni sykloni, joka putsaa ilmaa ennen pulloja. Alhaalla vesiputken takana näkyy venttiili, joka on potkuriakselin jäähdytys/puhdistusvesikierron sulku.

Brykalta löytyy Raytheonin tutka, autopilotti ja gps.  Navy-käyttöön tarkoitettu pommin kestävä läppäri, joka varakarttaplotterina. Sähköinen kompassi, meri-vhf, ja,ja.. Säleverhot. :) Varsinainen navigointi tapahtuu normi pc:llä, jossa Loisto -ohjelmisto.

Ruori-peräsin toimii esiohjatulla hydrauliikalla. Säätyvä pumppu on pääkoneen etupäässä. Samainen pumppu tuottaa keulapotkurin tarvitseman tehon. Keulapotkuri on kaarevassa tunnelissa. Hydrauliikkaa ohjataan 24 voltin magn. venttiileillä

Laiva lämpenee kevyellä polttoöljyllä. Aika normaali öljypoltin, tais olla Bentone -merkkinen. Kattilakin tuollainen omakotitalon kokoluokkaa. Patteriverkostossa on glygoliseos, koska ennen tämä on jätetty kylmilleen talveksi.Poltinta ja kiertovesipumppuja (2 kpl, toinen käyttövedelle) on oma invertteri, mikäli ollaan akkusähkön varassa. Syksyllä 2014 lisätty 2 kpl ilmalämpöpumppuja, toinen messissä ja toinen hyttitiloissa täkin alla. (kanavat eri hytteihin)

Painoa aluksella lienee 110 tonnia. Syväys nyt hieman kevyenä perässä 2,2 m ja keulassa 1,3 metriä.

Makeavesi/painolastitankki on keulassa. Perässä kummallakin puolella arviolta 1000 litran tankit, joiden tarkoitus on hieman epäselvä. Niistä menee putket keskusvesipumpulle, jolla ne on saanut täytettyä tai tyhjennettyä. Saattavat olla painolastia varten. Moottoriöljylle on arviolta 200 litrainen säiliö konehuoneen portaiden alla. Jätevedet wc:stä on alunperin mennyt suoraan mereen. Keulahytin lattian alla on 3000 litrainen makeavesitankki, joka nyttemmin septitankkina.

Pohjaventtiileitä on 2 kpl, ja kummassakin on paineilmaliitäntä, jolla on saanut "puhaltaa" imuaukon puhtaaksi, esim jäästä. Toisen ilmaliitännän otin käyttövesipumpulle käyttöön.

Painevedestä (suihku, keittiö, wc) huolehtii tuo grundfossin jp5 vesiautomaatti, ihan normaalisähköllä toimii.

Sähköjärjestelmiä on 3 kpl. 12 V DC, 24 V DC ja tuo 220/380 3 vaiheinen AC. Apukone 1 ja 2 käynnistyy 12 voltin järjestelmillä. Tutka, kulkuvalot toimii 24 voltin järjestelmällä. 1. apukoneella on ihan oma käynistysakku, josta ei oteta virtaa mihinkään muualle, jotta laivan tekninen kokonaisuus saadaan herätettyä varmasti käyntiin hetken seisokinkin jälkeen.

Valaistus on siirretty kokonaan 12 voltin jännitteelle, ja polttimot ledejä. Katolla aurinkopaneeli, joka lataa valaistuksen 100ah akun. Ilmaista ja nykyisin jo toimivaa.

Makea ruokavesi tulee käänteisomoosilla, jossa on  2 kpl esisuodattimia. Osmoosin paineenkorotuksessa on grundfossin paineenkorotuspumppu. tässä linkki tarkempaan osmoosilaitteen esittelyyn. Edit: näin puolen vuoden kokemuksen jälkeen, osmoosi on toiminut hyvin.

Pilsiin (konehuone)on upotettu 240 V tehokas uppopumppu, joka toimii hätäpumppuna. Pumpulla on myös oma invertteri, jolla voi ajaa tuon aurinkoakuston turvin pari-kolme tuntia vettä pihalle, vaikka kaikki sähköt katkeaisi.
 
Edit joulukuu 2014: Suukon malli on Sokol. Suomeksi haukka. Teknistä dataa löytyi netistä, tässä linkki sivulleni, jossa tarkat alkuperäiset tiedot.


Ei kommentteja: